Ugrás a fő tartalomra

Katy Hays: A kolostor - "Hűség félelem nélkül."

„– Néha nem tudhatjuk, mire képesek más emberek. – Egy másodpercre elhallgatott. – Néha még azt sem tudjuk, mi magunk mire vagyunk képesek.

Az első pillanatban, amikor szembe jött velem ez a könyv, tudtam, hogy kell nekem. Katy Hays: A kolostor című regénye külsőre lélegzetelállítóan gyönyörű. Tartalmát tekintve pedig olyan szokatlan, hogy jó időbe telt, mire felfogtam, mit olvastam valójában.

A hangulat borongós, belengi valami baljós atmoszféra. Nem az okkultizmus vészterhes köde tehet erről, hanem az, hogy a főhős, aki egyben a narrátor is, végig szemérmetlenül hazudik. Élvezi, hogy a sötétben vaklászol, ráadásul arra se veszi a fáradságot, hogy igazán jól csinálja a megvezetést. Csak bűvészkedik, kártyát vet a szemed előtt, de ez éppen elég ahhoz, hogy amikor a legvégén felfedi előtted a titkát, te ne akard elhinni egy szavát se.

Nem vitás, lehet ezt elegánsabban művelni, de az igazság az, hogy amikor valaki bevallja, hogy becsapott minket, az pont ilyen. Először értetlenkedünk, azután tagadunk, majd megpróbáljuk összerakni a részleteket, és végül azt kezdjük el boncolgatni, mi hol követtünk el hibákat.

Ez a regény ebben a tekintetben szerintem egészen egyedülálló. Megkérdőjelezed magad, és szinte késztetést érzel rá, hogy újra nekifuss, ezúttal már figyelmesebben, okosabban. Az a történet, ami ezt el tudja érni, igazából jó történet. Nem tudom, mennyire lesz megosztó, de szörnyen kíváncsi vagyok rá, milyen visszhangot fog kelteni az olvasókban.

Némi mérlegelés után én arra jutottam, hogy ez egy velejéig megtévesztő könyv, és a csodás külső a molyrágta, misztikus tarot kártyák alamuszi Papnőjét rejti. Ő szövi a szálakat, és benne nem szabad nekünk hinni. Lehet ez a regény valamiféle beavatás, vagy szimpla átverés, de biztosan nem marad az ember érintetlen általa.

21.Század Kiadó

Budapest, 2023
332 oldal 
ISBN: 9789635683772 
Fordította: Novák Gábor


 

Megjegyzések