Ugrás a fő tartalomra

Paula Hawkins: Vakfolt - "Egy külön bugyor a pokolban"

 „De óvatosnak kell lenni, a dagály gyorsan jön. És valahányszor vihar van, újabb és újabb sziklák omlanak le. Hamarosan belecsúszik a tengerbe ez az egész.”

Muszáj azzal kezdenem, hogy én szeretem Paula Hawkinst, és úgy örültem ennek a kisregénynek, mint a kisgyerek, ha megkerül a mosásból a szundimackója. Két szuszra olvastam el. Lefekvéskor belevetettem magam, aztán hajnalban, mikor kinyílt a szemem, azonnal nyúltam utána, hogy befejezzem.

Vakfolt – a cím a szövegben elnyeri a maga zseniális értelmét. Imádom ezért Hawkinst, az ilyesmi nagyon megy neki. A stílusjegyek félreismerhetetlenek. Izgalmas, komor és átható a hangulata. Az omladozó sziklákon álló, elhagyatott, leharcolt tengerparti ház megjelenik a képzeletünkben, és libabőrt idéz elő. A sztori nagyon olvastatja magát, megvan benne a lendület.

Viszont ennyire rövid terjedelemben sajnos nem rajzolódnak ki azok a jellegzetes erősségek, amiket az írónő korábbi műveiben annyira szeretek. A jellemábrázolás, a lelki folyamatok, az emberi kapcsolatok hatásai itt nem kapnak igazán teret. Maga a történet pedig teljesen átlagos, mondhatni sablonos. Ennek ellenére hosszabb lélegzetben iszonyú jó lehetett volna ez.

Megvan benne minden: tökéletlen, mélységesen emberi karakterek, gyermekkori traumák, bosszúig érlelt sérelmek, eltitkolt bűnök, szokatlan, baljós kapcsolati rendszerek. Hiszek abban, hogy nem feltétlen a formabontó alapötlet tesz érdekfeszítővé egy thrillert, hanem a kivitelezés. Nem tudom másra fogni tehát, csakis a rövidségre, hogy ez most nem ütött úgy mellbe.

Mégsem bántam meg, hogy elolvastam. Allegóriákkal cirádált, sötét történet ez. Szinte érezni a sós tenger szagát, amikor szélviharok tépáznak a felszínére tajtékos hullámokat. Dohos és nyomasztó az egész, megüli a lelket. Keserű csokoládékocka egy szeles, árnyakkal teli, álmatlan éjjelre. 


21. Század Kiadó

Budapest, 2022 
128 oldal 
ISBN: 9789635682133 
Fordította: Tomori Gábor

 

Megjegyzések