Ugrás a fő tartalomra

Summa summarum: Ella összegez

Úgy gondoltam, egy kis kalandos összegzés az idei, könyvekkel kapcsolatos élményeimről senkinek se nem árthat. Pláne nem nekem. Így, az év végéhez közeledvén, szükség van bizonyos visszatekintésekre, egy kis elmélkedésre, mosolygásra, nevetésre, ha kell megbánásra, és végül elhatározásra, hogy amin változtatni kell, azon változtatunk. Sokat nevettem, és keveset sírtam az elmúlt tizenkét hónapban. Minden tekintetben jó évet zárok, boldogat, kiegyensúlyozottat, bár hazudnék, ha azt mondanám, nem akadtak kisebb-nagyobb hullámvölgyek. De hát kinek nem akadnak olyanok, ugye?

Idén a szokottnál is többet olvastam, mivel barátaimnak, családomnak és páromnak hála, rengeteg új könyv jutott a birtokomba. Az idei kétségtelen győztes ebben a tekintetben a Nagyi, aki a nyár folyamán húsz darab ebül szerzett, költözéskor kiselejtezett kötettel ajándékozott meg. Zömével Stephen King regényekkel. Nem, ezt már felülmúlni nem lehet. Éljen a Nagyi! 

Továbbá öt darab friss-ropogós szerzeményt köszönhetek a november közepén megrendezett Győri Könyvszalon elnevezésű, istenáldotta programnak. Ebből kettő névre szólóan dedikált példány, amik természetesen nagy értéket képviselnek számomra. Ezzel kapcsolatban elmondanám, hogy ez a rendezvénysorozat igazán emlékezetes kikapcsolódást nyújtott számomra. Rengeteg csodásabbnál csodásabb könyv a különböző kiadók standjainál, remek akciók, remek lehetőségek tárháza. Kincsekre lehet lelni, és az előadások színes palettája széles skálán mozog, így kicsik és nagyok egyaránt megtalálhatják a számításukat. Én magam Finy Petra és Kepes András könyvbemutatóján vettem részt. Az előbbi hölgyeményről később még szót ejtek, az utóbbi úriember meg egy igazi úriember, és nagy megtiszteltetés volt számomra pár szót váltani vele. 

Említést kell még tennem a Győrben található Könyvszekérről, mert még csak egyszer fordult elő, hogy üres kézzel jöttem el onnan. Épp a minap, mert bár volt három könyv is, ami megdobogtatta a szívemet, de pont az a három a birtokomban is van már. Így maradtam pártában ezúttal. Azt elmondom, bár gondolom a győri könyvmolyoknak nem új az információ, hogy a szekér egész évben rendelkezésére áll a szenvedélyes olvasóknak. Megunt olvasmányaidat, felesleges köteteidet adományként beveszik, viszont cserébe mindössze 300 Ft/db áron vásárolhatsz magadnak könyvet. Az év nagy részében a Baross G. utcai Libri előtt várják szeretettel az érdeklődőket, adományozókat, vásárlókat. A karácsonyi vásár idején pedig az Arany János utcában, az Arrabona áruháznál találhatjátok meg őket. 

Az idei év felfedezettjei: (mármint számomra)

Végezetül szeretnék pár szót ejteni azokról az írókról, akik idén kerültek először a látókörömbe, és azonnal meg is vettek maguknak kilóra. Hárman vannak mindössze. Két bájos, mosolygós hölgy, és egy úr, akinek ravaszdi félvigyora sok mindent elárul. A sorrend nem lényeg, de azt hiszem illik a hölgyekkel kezdeni. Az egyikük izlandi, másikuk magyar, ezért az utóbbival kezdem a bemutatást. 

Finy Petra
Finy Petra írónővel a Győri Könyvszalon keretein belül találkoztam. Petra először népszerű gyermekkönyveivel szerzett nevet magának a szakmában. Első felnőtt regénye, a Madárasszony 2012-ben jelent meg. Hatalmas Szabó Magda rajongó, két gyermek édesanyja, a Jaffa Kiadó sajtósa, valamint cikkeket is ír. Az én hősöm c. novelláját a január-februári Elle magazinban olvashatjátok. Nem tudom miért éreztem úgy, hogy az Akkor is c. regényének bemutatójára el kell mennem, mivel korábban sajnos soha nem hallottam róla. Egyszerűen éreztem, hogy ott kell lennem. És milyen jól tettem! Nem bántam meg egy percét sem. Petra rendkívül kellemes kisugárzású, kedves, figyelmes, közvetlen és nagyon empatikus személyiség. Az előadás érdekes volt, néha nevettem, néha könnyeztem. A könyv, az Akkor is pedig később elrabolta a lelkem egy darabját. Minden nőnek olvasnia kellene. Rólunk szól. Értünk szól. 

Yrsa Sigurdardóttir
Yrsa Sigurdardóttir, Petrához hasonlóan, gyerekkönyvek írásával kezdte karrierjét, bár ő a későbbiekben egy sokkal keményebb témában mutatta meg tehetségét. Manapság a skandináv krimi egyik jeles női képviselője. Először az Emlékszem rád c. horror regénye akadt a kezembe és azonnal le is vett vele a lábamról. Sötét, jeges, izgalmas, félelmetes, borzongató élmény. Ahogyan a Freyja és Huldar cimű krimisorozata is, amely eddig mindössze két kötetből áll. Mivel a gyermekvédelem a vesszőparipája, regényeiben ez a motívum elég erős jelentőséget kap. Örvény c. regényében ez a probléma olyan velős, markáns feltárást kap, hogy kissé nehezen emészthető, de mindenképpen figyelemre méltó, és az általa okozott sokk ellenére nagyon is megéri a rászánt időt. Yrsa derűs, szeretetre méltó, mosolygós arca megtévesztő. Ki fog törni a frász, ha őt olvasod. Nagyon. 

Jussi Adler-Olsen
Jussi Adler-Olsen szintén a skandináv krimi berkeiben ismert. Számomra ő ennek a műfajnak a bétája és omegája. Népszerű könyvsorozata: A Q-ügyosztály esetei idáig hét különálló, ám mégis, a szereplők magánéleti szálát tekintve összefüggő regényből áll. Ha csak egyet-egyet olvasol belőle, akkor is érthető és élvezhető, de én - mint megveszekedett rajongó - azt javasolnám, sorban haladj és ízlelgesd. Isteni ugyanis. Ez a különleges humorú, bohém, kellemes megjelenésű, jó kedélyű idős úr végérvényesen a szívembe lopta magát. Éles elméje, rendkívüli fantáziája nagyon egyedivé teszi őt még ezen a manapság túlzsúfolt piacon is. Édesapja pszichiáter volt, így Dánia legkülönbözőbb elmegyógyintézeteinek szolgálati lakásaiban nőtt fel. Skizofrének, depressziósok, gyilkosok; elektrosokk-terápiát már öt évesen látott a saját szemével. Csodálkozunk még? Olvasd, imádni fogod!

Megjegyzések